ISU 'GUAN ENG GANTIKAN AGONG'


 Utusan  menyebar fitnah


Isnin, 2010 Ogos 23

KENYATAAN BERSAMA PAKATAN RAKYAT PULAU PINANG DALAM MESYUARAT TERGEMPAR PADA 22.8.2010 DI KOMTAR, GEORGE TOWN.

Mesyuarat tergempar PR dipanggil hari ini berikutan permainan isu “Guan Eng gantikan Agong” yang digembar-gemburkan oleh UMNO dan media massa. Permainan politik oleh UMNO ini adalah begitu karut kerana hanya orang tak siuman dan berniat jahat baru berani menggantikan nama DYMM YDP Agong dengan nama lain.

Dalam mesyuarat tersebut Ahli EXCO Negeri Pulau Pinang portfolio agama Islam YB Abdul Malik Kassim telah menjelaskan teks khutbah yang disediakan oleh MAINPP dan JAIPP. 10 usul telah diluluskan dalam mesyuarat tergempar PR Pulau Pinang yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan Pengerusi Pakatan Rakyat Lim Guan Eng:-

1. Melafazkan ikrar taat setia kepada DYMM Yang di Pertuan Agung sebagai pemimpin terunggul negara atau Kepala Utama bagi Persekutuan menurut Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dan juga sebagai Ketua agama Islam bagi Negeri Pulau Pinang menurut Perkara 5(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

2. Melafazkan ikrar taat setia kepada Yang di Pertua Negeri Pulau Pinang mengikut Perkara 1 Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

3. Menegakkan Islam sebagai agama rasmi negeri; tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan harmoni menurut Perkara 5(1) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

4. Mengulangi sokongan ke atas dasar kerajaan negeri Pulau Pinang yang diumumkan oleh Ketua Menteri mengharamkan judi bola yang pada awalnya diluluskan oleh UMNO.

5. Menyokong pemberian kewangan khas Hari Raya Aidilfitri yang diumumkan oleh YAB Ketua Menteri Pulau Pinang sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran kerajaan negeri, MPPP, MPSP dan agensi kerajaan negeri yang dibuat pertama kalinya dalam sejarah Malaysia.

6. Mengutuk amalan politik kotor dan jahat UMNO dan media massa yang dikuasai ini yang memainkan isu “Guan Eng gantikan Agong” dalam doa khutbah kedua solat Jumaat yang merupakan satu fitnah jahat yang dilakukan terhadap kerajaan negeri Pulau Pinang dalam bulan Ramadan yang mulia ini.

7. Menafikan dengan keras dakwaan UMNO kerana teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak pernah menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong serta Kerajaan negeri, JHEAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Ketua Menteri.

8. Mendesak UMNO mengambil tindakan terhadap mana-mana khatib/imam mesjid yang dapat dibuktikan telah terpesong atau lari daripada teks khutbah yang disediakan dengan menggantikan nama DYMM YDP Agung dengan nama YAB Ketua Menteri Pulau Pinang.

9. Mendesak BN dan UMNO hentikan permainan politik kebencian di kalangan orang ramai yang menimbulkan ketegangan kaum dengan cuba mengaitkan imam/khatib yang tidak mengikut teks khutbah yang disediakan, kalau ada, dengan fitnah penggunaan nama YAB Lim Guan Eng diarahkan oleh kerajaan negeri.

10. Menyeru rakyat and penyokong PR bersikap tenang dan tidak masuk perangkap UMNO untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada program baik kerajaan negeri meluluskan program pemberian kewangan khas Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran dan agensi kerajaan negeri, pemberian tahunan RM 100 wang penghargaan warga emas, menambahkan peruntukan hal ehwal Islam sebanyak 100% kepada RM 24.3 juta pada 2010 berbanding dengan RM12.5 juta pada 2008 dengan sumbangan Ihya Ramadan dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), serta mengharamkan perjudian bola selaras dengan prinsip amar maaruf nahi mungkar.

YB Dato Mansor Othman
Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang
Pengerusi PKR Pulau Pinang


YB Chow Kon Yeow
Pengerusi DAP Pulau Pinang


Ustaz Rosidi Hussain
Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang

___________________________________________________________________________________

Isnin, 2010 Ogos 23


KENYATAAN Y.B. DATO MANSOR MENGENAI ISU 'GUAN ENG GANTI YDP AGONG"

KENYATAAN AKHBAR TIMBALAN KETUA MENTERI 1 PULAU PINANG Y.B. DATO’ MANSOR BIN HJ. OTHMAN DI KOMTAR, GEORGE TOWN PADA 23.8.10

Siasatan Polis Boleh Dipercepatkan Atas Tuduhan UMNO Bahawa Ada Masjid Di Pulau Pinang Terlibat Dalam Isu “Guan Eng Gantikan Agong” Perlu Demi Mempertahankan Maruah Semua Imam/Khatib Dan Masjid Di Pulau Pinang.

Kerajaan negeri Pulau Pinang berharap siasatan polis dipercepatkan atas tuduhan UMNO bahawa ada masjid di Pulau Pinang yang terlibat dalam isu “Guan Eng Gantikan Agong” amatlah perlu demi mempertahankan maruah semua imam/khatib dan masjid di Pulau Pinang.

Teks khutbah Jumaat yang disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP) tidak pernah menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong. Kerajaan negeri, JAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri juga tidak pernah menerima atau mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada mana-mana pihak untuk menggunakan nama Ketua Menteri.

Oleh itu sekiranya ada mana-mana imam/khatib yang menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama YDP Agong, ini adalah salah dan maka tindakan keras haruslah diambil.Sehingga sekarang tidak ada seorang imam/khatib mengaku ada menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama YDP Agong sepertimana yang didakwa oleh UMNO.

Malah seorang khatib/imam, Ustaz Zakaria Ahmad, menafikan tuduhan UMNO yang beliau terlibat dan menganggap tuduhan itu sebagai satu fitnah sama sekali. Sebenarnya, beliau hanya mendoakan Guan Eng diberi hidayah oleh Allah untuk memeluk Islam, di mana Nabi Muhammad SAW sendiri pernah mendoakan agar orang bukan Islam diberi petunjuk dan hidayah Allah untuk memeluk Islam. Samada ini selaras dengan hukum Islam ataupun tidak, ianya harus diputuskan oleh para ulama dan pakar agama.

Isu “Guan Eng gantikan Agong” yang dibangkitkan oleh UMNO perlu diputuskan kesahihannya samada benar atau tidak. Ini kerana beberapa masjid di Pulau Pinang berasa gelisah selepas dilandai fitnah UMNO mengatakan mereka terlibat dalam isu menggantikan nama DYMM YDP Agong dengan nama Ketua Menteri. Oleh yang demikian siasatan polis diharap dapat disiapkan dengan segera supaya perkara yang begitu sensitif ini boleh diselesaikan dalam bulan Ramadan yang mulia ini sekaligus boleh mempertahankan maruah imam/khatib dan masjid seluruh Pulau Pinang.

Kerajaan negeri rasa kesal bahawa UMNO telah mencemarkan kesucian bulan Ramadan yang mulia ini dengan tuduhan-tuduhan melulu dan melemparkan fitnah ke atas Kerajaan negeri Pulau Pinang. Sehingga sekarang UMNO tidak dapat menunjukkan bukti JAIPP sediakan teks khutbah yang menggunakan nama Ketua Menteri bagi menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong ataupun menunjukkan di mana kerajaan negeri, JAIPP atau YAB Ketua Menteri sendiri mengeluarkan arahan secara lisan mahupun bertulis kepada masjid atau surau untuk menggunakan nama Ketua Menteri.

Adalah tidak adil dan patut bahawa sekarang ini masjid dan imam/khatib diheret dalam kacah permainan jahat UMNO semata-mata untuk memenuhi kegairahan politik UMNO untuk menjatuhkan imej kerajaan negeri PR.

Saya ingin mengulangi isi kandungan usul bersama pada mesyuarat tergempar PR Pulau Pinang semalam yang menyeru rakyat dan penyokong PR bersikap tenang dan tidak masuk perangkap UMNO. Ini adalah kerana UMNO cuba untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada beberapa kejayaan program kerajaan negeri seperti memberikan kewangan khas Hari Raya Aidilfitri sebanyak RM 400 kepada semua ahli pentadbiran dan agensi kerajaan negeri; pemberian tahunan RM 100 wang penghargaan warga emas; menambahkan peruntukan hal ehwal Islam sebanyak 100% kepada RM 24.3 juta pada 2010 berbanding dengan RM12.5 juta pada 2008 ; Sumbangan Ihya Ramadan dan bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR); serta mengharamkan perjudian bola selaras dengan prinsip amar maaruf nahi mungkar.

Y.B. Dato’ Mansor bin Hj. Othman
__________________________________________________________________________________

Penang says Umno two-faced in prayer for non-Muslim issue


By Yoges Palaniappan, The Malaysian Insider

Penang today counter-attacked Umno’s claims that chief minister Lim Guan Eng’s name was used in Friday sermons, saying the Malay party itself had performed prayers for P. Kamalanathan in the Hulu Selangor by-election campaign last April.
State religious affairs executive councillor Abdul Malik Kassim claimed Barisan Nasional (BN) had recited the Yassin in a hajat prayer held specifically for their candidate in a tough contest. Kamalanathan won beating PKR strongman Datuk Zaid Ibrahim.
“If mentioning the chief minister’s name in sermons is considered not appropriate, holding a hajat prayer and reciting Yassin for a non-Muslim is even more inappropriate,” Abdul Malik said, pointing out at a picture of a BN banner inviting the public for the prayer.
He said the picture was retrieved from the internet.
“Solat hajat and reciting of Yasin are big things in the religion, it should not have been done in that aspect,” Abdul Malik added.
“The people who held this special prayers are the same people who have brought up the Friday sermon issue,” he said, referring to Umno who had claimed that several mosques in Penang have dropped the King’s name in favour of Lim’s.
Both Abdul Malik and Deputy Chief Minister I Datuk Mansor Othman, who was also present at the press conference, insisted that the King’s name was never dropped from Friday sermons.
They also urged the police to speed up their investigations because the “malicious slander” have put khatibs and imams in a dilemma.
Mansor asaid the state was also conducting its own investigations over the issue and would publish the probe’s outcome soon.

 source: http://malaysia-today.net/mtcolumns/newscommentaries/34033-penang-says-umno-two-faced-in-prayer-for-non-muslim-issue


________________________________________________________________________________

 Selasa 24 Ogos 2010

'SAYA DOAKAN GUAN ENG DIBERI HIDAYAH PELUK ISLAM'

 










  
  PULAU PINANG, 25 Ogos: Ustaz Zakaria Ahmad (gambar) akan mengambil tindakan terhadap mereka yang

TAIPING – Penggunaan nama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang disebut dalam bacaan doa khutbah solat Jumaat di beberapa masjid sekitar Pulau Pinang bukan perkara baru.

Perkara itu disahkan khatib, Zakaria Ahmad yang mengakui bukan pertama kali beliau membaca doa tersebut tetapi ianya dilakukan sejak dua tahun yang lalu.

Menurutnya, doa yang disebut hanya menjuruskan supaya Allah memberikan hidayah kepada Guan Eng agar memeluk Islam.

“Tiada sebarang motif dalam khutbah berkenaan. Ramai yang salah faham terhadap isu ini dan mempolitikkannya sehingga menjadi berita hangat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, isu berkenaan tidak patut dipolitikkan dan menyifatkan kontroversi yang timbul sebagai mainan politik semata-mata.

"Saya terbuka dan bersedia menjawab serta menjelaskan perkara sebenar di sebalik isu hangat itu. Bagi meredakan keadaan ini, penjelasan di atas diharap dapat menerangkan perkara sebenar mengenai apa yang berlaku,” katanya.

SH
sumber : http://biaqpila.blogspot.com/2010/08/saya-doakan-guan-eng-diberi-hidayah.html

NOTA :

Ustaz  Zakaria Ahmad adalah adik kepada Mufti Pulau Pinang, Dato' Hassan Hj. Ahmad (gambar kiri).

Ustaz Zakaria Ahmad juga adalah abang kepada Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar kanan).

Ustaz Zakaria juga adalah adik kepada Ustaz Salleh Hj. Ahmad, pensyarah UIA dan Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia.
























_______________________________________________________________________________         Selasa, 2010 Ogos 24

Petikan saksi yang hadhir....ini sebenarnya

Setiap kali semasa membaca khutbah kedua atau kuliah beliau ada membaca doa untuk Agong tetapi dalam bahasa Arab… ni yang buat puak UMNO tak faham..dan lepas tu beliau mendoakan agar Allah bukakan “hidayah” kepada Ketua Menteri P. Pinang LIM GUAN ENG untuk memeluk ISLAM dan bukanya mengantikan nama Agong…
Saya dengar sendiri dengan mata kepala … tapi yang sedih POLIS pun di jadikan alat oleh UMNO ni… dah tu pulak MUFTI PERAK.. pun turut jadi burung kakak tua… sedih betul puak ni… ditambah pula oleh bekas menteri besar kedah Mahzir khalid suruh guna ISA… apa punya bebal puak ni… jadi rumusan yang dapat kita buat teramat betul lah TOK GURU NIK ABD AZIZ menolak kerjasama dengan UMNO… dalam bulan puasa pun hati terus “hasad” 






 Nabi Muhammad SAW pernah berdoa yang berbunyi;

اللهم أعز الإسلام بأحد عمرين


maksudnya;
"Ya Allah, berikan kemegahan kepada Islam dengan Islamnya salah seorang dari dua orang yang bernama Umar".

Dua orang umar yang dimaksudkan dalam doa Nabi SAW itu adalah, umar bin Al-Khattab, dan Amru bin Hisham, atau gelaran masyhurnya Abu Jahal [bapa goblok].

dalam doa nabi SAW itu, ternyata Allah SWT memilih Umar bin Al-Khattab, dengan keislaman Khalifah Islam kedua itu keesokkan harinya, di rumah Al-Arqam bin Abi Al-Arqam.





0