ADUAN RAKYAT : TANAH MENDAP DUN MAHARANI - Utusan Malaysia


Masalah tanah mendap DUN Maharani semakin serius







MOHAMMAD Taslim menunjukkan keadaan permukaan jalan yang mendap dan menyukarkan orang ramai menggunakan laluan tersebut di Parit Amal Laut, Jalan Junid, Muar, Johor, semalam.





MUAR 13 Ogos - Masalah tanah mendap di beberapa lokasi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Maharani di sini dikesan semakin serius dengan rekahan jalan menyukarkan kehidupan harian penduduk.
Antara lokasi yang mengalami mendapan serius adalah jalan di hadapan Sekolah Kebangsaan (SK) Parit Keroma berhampiran Jalan Temenggong Ahmad, Parit Unas berhampiran Jalan Abdul Rahman, Parit Amal Laut dan Parit Raja Laut berhampiran Jalan Junid.
Masalah mendapan berhampiran SK Parit Keroma, beberapa bahagian jalan yang menghadap sekolah tersebut telah terbahagi dua.
Rekahan berkenaan mengakibatkan sebahagian dasar jalan berlubang sedalam kira-kira 0.5 meter dan terpaksa ditanda pancang kayu serta tali amaran sebagai peringatan kepada pengguna kenderaan.
Keadaan jalan itu amat menyukarkan ibu bapa menghantar dan mengambil anak-anak mereka di sekolah berkenaan dan pemandu terpaksa melalui bahu jalan.
Utusan Malaysia difahamkan, masalah itu telah berlanjutan sejak seminggu lalu dan ia dikhuatiri semakin serius jika tidak dibaiki segera.
Sementara itu, tinjauan di Parit Unas berhampiran Jalan Abdul Rahman mendapati masalah mendapan dan jalan merekah lebih serius kerana ia melibatkan laluan sepanjang kira-kira 10 meter.
Menurut seorang penduduk, Lim Ah Chee, 51, jalan berkenaan telah diturap lebih tiga kali namun masalah tanah mendap dan jalan merekah tetap berulang.
"Pihak berkuasa perlu mengkaji betul-betul tanah di kawasan ini sebelum membaiki semula jalan kerana kita tidak mahu masalah ini terus berulang," katanya.
Pendapat Ah Chee turut disokong Osman Lani, 59, yang berharap aspek keselamatan orang ramai diberi penekanan utama dalam mengatasi masalah tersebut.
"Akibat tanah mendap, telah banyak kali berlaku kejadian kereta dan motosikal jatuh ke dalam parit di persimpangan jalan di hadapan rumah saya," katanya.
Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Maharani, Dr. Mohammad Taslim berkata, beliau telah memaklumkan masalah itu kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta beberapa agensi kerajaan yang berkaitan.
"Saya minta supaya masalah tanah mendap dan jalan merekah ini dapat diatasi dengan segera kerana ia membabitkan keselamatan penduduk yang melalui kawasan ini," katanya.

sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0814&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_05.htm



0