ADUAN RAKYAT : TANAH MENDAP DI PARIT KEROMA - sinarharian


Tanah mendap perlu tindakan segera



JALAN TEMENGGONG AHMAD – Penduduk di Parit Keroma Tengah di sini diancam bahaya berikutan masalah tanah mendap yang berlaku di kawasan tersebut kian menjadi semakin serius.

Tinjauan Sinar Harian ke tempat kejadian mendapati di sepanjang kampung itu telah mempunyai tiga kawasan tanah mendap yang memerlukan pemerhatian dan tindakan segera daripada pihak berwajib.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Maharani, Dr Mohamad Taslim berkata, beliau menggesa pihak berwajib supaya dapat mengambil tindakan segera supaya masalah itu dapat diatasi dengan segera.

Menurutnya, sebanyak tiga lokasi tanah mendap yang telah dikenalpasti yang mana salah satunya daripadanya berlaku di hadapan Sekolah Kebangsaan Parit Keroma, di sini.

“Tanah mendap di kawasan sekolah ini adalah lokasi yang paling teruk di mana ia telah mendap sehingga sedalam tiga kaki.

“Senario ini sangat membimbangkan dan berbahaya kepada warga sekolah ini terutamanya murid-murid di sini,” katanya ketika ditemui semasa melawat tempat kejadian di sini, semalam.

Menurutnya, terdapat sebahagian murid-murid di sekolah tersebut menaiki basikal ke sekolah dengan menggunakan jalan itu.

“Jadi saya bimbang murid-murid ini boleh terbabas ketika menggunakan jalan ini dan seterusnya terjatuh ke dalam parit yang berhampiran,” katanya.

Mohamad berkata, masalah tanah mendap itu dikenalpasti berpunca daripada tanah rizab parit yang terlalu kecil dan hampir dengan bahu jalan.

“Tambahan pula kerja-kerja pembersihan parit ini sedikit sebanyak telah menjadikan struktur tanah ini terhakis dan mudah runtuh setiap kali hujan lebat.

“Bagaimanapun, kejadian ini telah mendapat perhatian daripada pihak Jabatan Perparitan dan Saliran (JPS) dan meminta supaya masalah ini dapat diselesaikan dengan segera,” katanya.

Menurutnya, ini kerana ada bahagian tanah mendap yang sudah berlaku sejak tiga bulan lalu dan sehingga kini masih tiada sebarang tindakan yang dilakukan.

Sementara itu, Jurutera JPS daerah Muar dan Ledang, Mohamad Hayal Atan berkata, pihaknya akan cuba menyelesaikan masalah tersebut dengan segera.

Menurutnya, bagaimanapun masalah tanah mendap itu sukar untuk diselesaikan kerana sebarang tindakan yang dilakukan tidak akan memberi kesan yang optimum disebabkan oleh struktur tanah ini yang lemah.

“Mekanisme terbaik yang boleh dilakukan untuk mengurangkan masalah ini ialah dengan menganjakkan sedikit jalan ini ke belakang daripada jalan yang asal,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Menurutnya, kenderaan berat seperti lori yang turut menggunakan jalan itu juga dikenal pasti menjadi penyebab jalan berkenaan mendap dan rosak.


sumber: http://www.sinarharian.com.my/johor/content/story8049169.asp

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maaf Encik,no entry..jalan mendap.



Wartawan Sinar Harian,Cik Nur'Asyikin,menemu ramah penduduk terlibat
dengan diperhatikan oleh Sdr Abdul Razak.

Updatrd 22 September 2010:
Menurut Seorang Juruteknik JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) Muar kos membuat dinding konkrit parit untuk menyelesaikan masalah tanah mendap ini lebihkurang RM2500.00 - 3000.00 setiap meter.Ia memerlukan peruntukan yang besar jadi sementara menunggu peruntukan penduduk disyorkan menggunakan jalan di seberang parit.Jalan yang mendap ini sebenarnya tanah rezab JPS untuk laluan jentera menggali parit.

Penduduk masih menunggu masalah ini diselesaikan.............










0