TETAMU ISTIMEWA IDILFITRI 1430H


1 Syawal 1430H di Taman Bunga Raya Muar:

Hari Raya tahun ini YB Dr Mohamamd dan keluarga dikunjungi oleh t
etamu istimewa.Dua beradik comel bangsa Tionghua ini ditemani oleh ibubapa dan mak cik mereka datang untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan sama-sama mempelajari budaya Melayu dan Islam.

'Ahmad' segak dengan baju Melayunya sedang menikmati juadah raya
Tuan-tuan tentu terkejut ketika masyarakat mempersoalkan masaalah perpaduan yang semakin meruncing sebenarnya ramai rakyat Malaysia yang cintakan negara ini berusaha memupuk perpaduan di kalangan keluarga mereka.Lebih mengejutkan lagi apabila ibu bapa anak kecil ini memakaikan mereka baju Melayu.Anak-anak ini pula nampak selesa dengan pakaian baru mereka.Bukan pakaian sahaja malahan untuk hari raya pertama ini sahaja ibubapa mereka menamakan anak lelaki mereka 'Ahmad' dan anak perempuan mereka 'Yati' ! Kami cukup kagum dengan usaha keluarga ini menghayati semangat anak Malaysia yang sejati.Alangkah baiknya jika semua rakyat Malaysia mencontohi mereka.

Di antara adat Melayu yang mereka pelajari ialah membasuh tangan menggunakan 'cucur tangan' .Anda akan tersenyum melihat telatah anak kecil ini bersungguh-sungguh mencubanya.Pengalaman yang sugguh berharga.Sesungguhnya ibubapa memainkan peranan besar dalam mewarnakan anak-anak mereka menjadi warga Malaysia sejati.

Gambar-gambar di bawah ini menceritakan segalanya:


YB Dr Mohammad meraikan 'Ahmad' (kiri) dan kakaknya 'Yati' (kanan,di tengah-tengah)

0