TAZKIRAH RAMADHAN 1430H




TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT Mursyidul Am PAS:




Iktikaf di masjid 10 hari terakhir Ramadhan adalah ajaran agama.Rasulullah s.a.w. pada 10 terakhir Ramadhan iktikaf di masjid.

Kalau kita ada masa,iktikaf 10 hari terakhir Ramadhan adalah lebih baik.Tetapi kalau tidak,setiap kali masuk masjid hendak sembahayang berjamaah lima waktu hendaklah niat iktikaf.Bila niat iktikaf kita rasa diri kita dikurung di hadapan Allah Taala.

Nafsu kita bermuka dua,iaitu mendorong kepada kejahatan dan satu lagi kepada kebaikan.Kita dapat mengawalnya dengan iktikaf di masjid.Amalan tadarus dan tarawikh tidak ada dalam agama lain.Nabi Muhammad s.a.w. bertadarus dengan Malaikat Jibrail tiap-tiap tahun.Oleh itu saya menasihatkan semua ahli dan penyokong PAS mesti bertadarus.




USTAZ NASHARUDIN MAT ISA
Timbalan Presiden PAS

Kita jangan lupakan pemburuan Lailatul Qadar sebagai sebaik-baik malam untuk ditingkatkan amalan ibadah terutamanya munajat pada sepertiga malam.

Para pejuang Islam tidak seharusnya lalai dengan keasyikan persediaan meraikan Aidilfitri,sebaliknya peruntukkanlah sebahagian masa untuk mengecapi kenikmatan Lailatul Qadar.





SUMBER: HARAKAH

0