JOHOR SERAH SEKOLAH AGAMA BANTUAN KERAJAAN NEGERI KEPADA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA - LAPORAN DUA AKHBAR


Akhbar Berita Harian dan Harian Metro hari ini,Rabu 9 September 2009,menyiarkan laporan Persidangan Dewan Negeri Johor. Soalan lisan YB Dr Mohammad Taslim ADUN Maharani tentang Sekolah Agama Bantuan Kerajaan Negeri Johor mendapat liputan kedua-dua akhbar tersebut.

.Bandingkan laporan tersebut:

BERITA HARIAN RABU 9 SEPTEMBER 2009

27 sekolah agama tak rugi jadi SABK

Penyerahan 27 sekolah agama bantuan
kerajaan negeri termasuk lapan Sekolah Rendah Agama Bersepadu (SRAB) kepada Kementerian Pelajaran untuk mendapat status Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) tidak akan merugikan masa depan pendidikan agama Islam di negeri ini.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Negeri,Datuk Abidin Osman,berkata ketika ini,proses pendaftaran 19 Sekolah Menengah Agama (SMAN) dan lapan SRAB sebagai SBAK dalam peringkat akhir untuk persetujan bersama mengenai isi kandungan perjanjian persefahaman (MoU) antara kerajaan negeri dengan KPM.
Beliau berkata.pihaknya sudah memasukkan dalam MoU kurikulum Azhari yan sedang diguna pakai di sekolah berkenaan akan terus dikekalkan dengan
Kementerian Pelajaran turut bersetuju mengekalkan pelaksanaan kurikulum Azhari di semua SABK serta menjadikannya sebahagian kurikulum kebangsaan di bawah Akta Pelajaran 550.
Beliau berkata demikian menjawab
soalan Dr Mohammad Taslim (Pas-Maharani).


HARIAN METRO RABU 9 SEPTEMBER 2009

KURIKULUM Azhari yang diguna pakai di sekolah agama bantuan dikekalkan walaupun selepas institusi itu diserahkan kepada Kementerian Pelajaran untuk mendapat status Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK).
Pengerusi Jawatankuasa Agama negeri,Datuk Zainal Abidin Osman,berkata
kementerian juga bersetuju mengekalkan pelaksanaan kurikulum Azhari di semua SABK serta menjadikannya sebahagian kurikulum kebangsaan mengikut Akta Pelajaran 550.


KITA MEGHARAPKAN JANJI UNTUK MENGEKALKAN KURIKULUM AZHARI DITEPATI.

Ada perbezaan di antara laporan 2 buah berita yang sama dalam 2 akhbar yang berlainan diatas? Tiada hadiah disediakan!

0