DANA JOHOR - PELABUR KENA SAMAN BANK


Pesara bengang disaman


MUAR – Seorang pesara kakitangan kerajaa bengang apabila disaman sebuah bank kerana didakwa gagal me- lunaskan tunggakan pinjaman kira-kira RM40,000.

Rosnah Tahir, 55, ber-kata, dia disaman pada tahun lalu setelah tertarik dengan satu skim pelaburan yang disertainya pada 1995.

Menurutnya, ketika itu pelbagai janji manis diberikan dengan jaminan masa depan yang lebih cerah bakal menanti setiap pelabur.

“Oleh kerana memikirkan masa depan, saya tertarik menyertai skim ini dengan membuat pinjaman untuk membeli sebanyak 30,000 unit dengan kadar RM1 seunit.

“Mengikut perjanjian, saya perlu membayar se- banyak RM143 setiap bulan dalam tempoh 10 tahun,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, bagaimanapun bayaran balik pinjaman itu sebanyak RM143 telah berlarutan selama 11 tahun dan bayaran terakhirnya ialah pada Julai 2006.

“Dalam tempoh ini, hanya lima agihan keuntungan yang saya terima tetapi nilainya jauh lebih kecil berbanding yang sepatutnya mengikut perjanjian sedangkan saya telah membayar balik pinjaman ini lebih daripada tempoh masa ditetapkan.

“Kali terakhir agihan dividen ialah pada Oktober 2002 dan kini telah lapan tahun tidak menerima sebarang agihan pembayaran dividen,” katanya.

Rosnah berkata, mengikut perjanjian asal, kadar bayaran balik tahunan adalah se- banyak RM2,850 setahun dalam tempoh 10 tahun bermula dari tarikh pinjaman di- buat melalui pemotongan terus yang dibuat daripada dividen atau bonus yang dikeluarkan pelaburan dana berkenaan.

“Namun, bayaran berkenaan tidak dibuat seperti mana dalam perjanjian menyebabkan pihak bank telah menuntut bayaran itu daripada saya,” katanya.

Katanya, tuntutan itu menyebabkan dia terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM60,000 termasuk bayaran ansuran yang telah dijelaskan sebelum ini.

“Saya sangat kecewa dan berasa tertipu dengan skim ini yang dahulunya dikatakan bakal memberikan ke- untungan besar apabila harganya melambung tinggi menjadi RM5 pada suatu tempoh masa tertentu.

“Malangnya ramalan ini tidak benar dan ramai pelabur seperti saya menjadi mangsa dengan skim pelaburan ini,” katanya.

Rosnah berkata, dia turut melahirkan rasa musykil terhadap skim itu kerana dokumen yang ditawarkan ialah skim dana tetapi dalam perjanjian itu ialah skim amanah saham.

Katanya, dia menegaskan tidak akan membayar hutang dituntut bank se- baliknya meminta ia dilupuskan dan wang yang telah dilaburkan dikembalikan.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Maharani, Dr Mohamad Taslim dan ADUN Bentayan, Gwee Tong Hiang berkata, insiden ter- babit diharapkan dapat memberi pengajaran kepada rak-yat supaya lebih berhati-hati apabila hendak membuat sebarang pelaburan.

“Kami simpati dengan masalah yang dihadapi Rosnah dan akan berusaha membantunya menyelesaikan perkara ini.

“Sehingga kini ada lima kes sama telah dirujuk kepada kami dan dijangka lebih ramai lagi yang akan tampil membangkitkan isu ini,” katanya.

sumber: http://www.sinarharian.com.my/sh/johor/content/story8549056.asp
             Sinar Harian Khamis 23 Disember 2010

Berita di atas juga tersiar dalam Nanyang Siang Pau (Edisi Johor) dan 
China Press (Edisi Nasional)  hari ini, Khamis 23 Disember 2010. 


Ingin join forum ?


http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5566&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

---------------------------------------------------------------- 
Gambar-gambar di sekitar sidang akhbar :

Thursday, December 23, 2010


基金派息不足償還利息‧退休空軍遭追討貸款







 SUMBER: http://gweetonghiang.blogspot.com/2010/12/blog-post_8175.html#more





0