SUMBANGAN KHAIRAT KEMATIAN - LAJNAH EKONOMI PAS KAWASAN MUAR


Lajnah Ekonomi dan Pembangunan PAS Kawasan Muar  telah memulakan Skim Takaful Khairat Kematian Berkelompok sejak bulan September 2007 yang lalu. Ia merupakan  cetusan idea Pengerusi Lajnah ini ,Tuan Hj Abdul Rahman Lajim, sebagai sumbangan PAS Kawasan Muar untuk kebajikan masyarakat.Di samping itu Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Muar juga memberi sumbangan apabila berlaku kematian kepada penduduk setempat.Ini merupakan sumbangan rutin dan berterusan yang sentiasa dilakukan oleh PAS Kawasan Muar di samping sumbangan untuk mereka yang ditimpa musibah.


Menurut Pengerusi Lajnah Ekonomi, Tuan Haj Abdul Rahman  skim ini terbuka kepada semua lapisan masyarakat tanpa mengira had umur Ia juga  tanpa perlu menjalani pemeriksaan kesihatan.Dengan menyumbang hanya RM24.00 setahun keluarga peserta akan menerima sumbangan sebanyak RM1000.00 jika berlaku kematian. ke atas peserta. Baru-baru ini Lajnah ini membuat keputusan untuk menyumbang sebanyak RM100.00 jika berlaku kematian ke atas anak peserta yang berumur di bawah 18 tahun.Sehingga sekarang sebanyak 5  keluarga telah menerima manafaat daripada skim ini. Alhamdulillah kini seramai 80 orang sedang menyertai skim ini. Mereka yang berminat untuk menyertai skim ini bolehlah hubungi Pengerusinya,nombor telefon 0129443294.
Baru-baru ini,pada pagi hari Selasa 23 Nov. 2010 seorang peserta skim ini, Allahyarham Tuan Hj Ahmad bin Abd Majid berumur 67 tahun telah meninggal dunia.Beliau meninggalkan seorang balu dan 2 orang anak.Beliau berniaga di warong di persimpangan Jalan masuk ke Parit Samsu Darat dan Jalan Temenggong Ahmad  Muar.


Pada petang tersebut, sekembalinya dari menghadiri Persidangan Dewan Negeri Johor di Kota Iskandar YB Dr Hj. Mohammad Taslim dengan diiringi oleh Pengerusi Lajnah Ekonomi Tn. Hj. Abd. Rahman  Lajim  dan PAnya Sdr Hamidun Omar telah menziarahi keluarga Allahyarham untuk mengucapkan takziah dan menyampaikan sumbangan khairat kematian sebanyak RM1000.00 kepada balu Allahyarham Tn Hj. Ahmad di Parit Samsu Darat , Jln Temenggong Ahmad Muar.Menurut balunya,Puan Hjh Rahmah bt Tumin, Allahyarham   tiba-tiba mengadu sesak nafas dan disahkan meninggal dunia pada jam 5.00 pagi 23 Nov. 2010 .Jenazahnya selamat disemadikan di kampong tersebut pada pagi itu juga.


Pn. Hjh. Rahmah sangat terharu dengan kehadiran YB Dr Mohammad , Pengerusi Lajnah Ekonomi dan rombongannya. Beliau mengucapkan ribuan terima kasih di atas sumbangan dan keperhatian yang diberikan. Alfatihah untuk Allahyarham.Moga Allahyarham dihimpunkan bersama orang-orang soleh.Amin.


Ucapan Takziah daripada YB Dr Mohammad.
Moga Allah cucuri rahmat ke atas roh Allahyarham.


 YB Dr Mohammad menyampaikan sumbangan khairat kematian kepada Puan Rahmah dengan diperhatikan oleh Tuan Hj Abd Rahman (kanan sekali).




0