ISLAM MERANGKUMI SEMUA ASPEK - ADUN MAHARANI


ISLAM MERANGKUMI SEMUA ASPEK

Go to fullsize image


SENAI - Isu berkenaan sesetengah pihak yang cuba mempolitikkan isu-isu agama ini sebenarnya tidak tepat kerana Islam adalah ajaran sangat luas yang merangkumi semua aspek


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Maharani, Mohammad Taslim berkata, ajaran Islam itu sangat luas dan politik juga adalah sebahagian daripadanya.


"Kita hanya menyampaikan ajaran Islam berlandaskan Al-Quran dan sunnah. Apa yang penting, apa yang kita sampaikan tidak menyeleweng daripada ajarannya dan demi kebaikan bersama , bukannya untuk kepentingan parti atau individu," katanya ketika dihubungi Sinar Harian , semalam.


Menurutnya , politik berlandaskan agama adalah tidak menjadi masalah namun ianya tidak boleh mengikut emosi dan hanya untuk kepentingan jangka pendek kerana pemimpin harus memikirkan jangka panjang iaitu akhirat.


Mohammad juga berkata, corak kepimpinan PAS memangnya berasaskan Islam dan mereka masih bertindak mengikut peraturan perlembagaan yang ditetapkan kerajaan.


Sementara itu, ADUN Nusajaya, Aziz Sapian berkata, beliau menasihatkan agar pihak yang mempolitikkan isu agama agar memberhentikan segera kerana isu itu bukan perkara yang boleh dipermainkan.


"Perkara sebegini timbul adalah untuk kepentingan individu dan pihak yang berkuasa seharusnya mengambil tindakan tegas," katanya.


Kelmarin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri , Datuk Seri Jamil Khir Baharom memberi amaran kepada pihak-pihak yang cuba mempolitikka isu-isu agama supaya segera menghentikannya dan menilai kesan perbuatan mereka.


Beliau berkata provokasi yang tinggi akan menimbulkan sentimen dan kemarahan orang Islam untuk bangkit mempertahankan agama mereka.

Sumber : Sinar Harian Isnin 17 Januari 2011 (ms J4 Sentral).

0