MAJLIS YAASIN DAN TAHLIL BERSAMA ADUN MAHARANI


ADUN MAHARANI BERSAMA MASYARAKAT, YAASIN DAN TAHLIL BERSAMA

Masyarakat Johor terkenal dengan amalan membaca yaasin dan bertahlil arwah setiap malam Jumaat sama-ada di rumah, di surau atau di masjid. Majlis seperti ini dapat mengiratkan silaturrahim di antara penduduk sambil beribadat. Mereka juga boleh berbincang tentang aktiviti-aktiviti yang akan dijalankan di kampung tersebut dan membincangkan kebajikan masyarakat setempat. Pemimpin setempat biasanya dijemput bersama


Pada malam Jumaat 7 Julai 2011 yang lalu, Sdr Mohamad Alif Hj Baharum, telah mengadakan Majlis Yasin dan Tahlil untuk arwah ayahnya. Selepas solat maghrib di Surau di Kampong tersebut semua jamaah dijemput ke rumahnya untuk majlis tersebut. YB Dr Mohammad Taslim, selaku ADUN Maharani, dan rombongannya telah dijemput untuk bersama dalam majlis tersebut. Terima kasih Sdr Alif dan keluarga. Semoga Allahyarham ayahandanya dihimpunkan bersama orang-orang soleh, para syuhada' dan ambiak.


Hidangan malam tersebut ialah "Nasi Ambang' spesial, bisanya juadah orang Jawa, dengan iringan kueh muih dan buah-buahan. Jika anda tak pernah makan nasi ambang kena tanya kawan dahulu. Nasi ambang ni hanya untuk dirasa sedikit sahaja dan selepas itu dibahagi 4 dan dibungkus. Dahulu bungkusannya daun pisang. Kalau tak pandai bungkus habis koyak daun pisang ! Pengikatnya pun tali diperbuat daripada batang pisang.
Inilah hikmahnya nasi ambang, dibawa balik sekeluarga dapat merasa.

Majlis Yasin dan Tahlil dimulakan.

Tetamu yang turut hadir.
 
Selepas Majlis dan Tahlil Tuan Imam umumkan Majlis Nisfu Syaaban 
yang akan diadakan di Surau Kampung tersebut. Semua dipersilakan hadir.

 Hidangan dah tersedia.....istimewa "Nasi Ambang".

 "Nasi Ambang" hanya untuk dijamah sedikit sahaja dan selepas itu
dibahagi 4, untuk 4 orang sehidang. YB dah dapat lauk.....tunggu nasi.



 Maaf, lupa nak ambil gambar  "Nasi Ambang".....
Dah dibahagi-bahagi....4 bungkus,tetapi bungkusannya tak ori !
Tanya orang lama bagaimana "Nasi Ambang' dibungkus.


 Nasi dah dibungkus. Tunggu doa lepas makan dan bersurai.

0