SIAPA POLITIKKAN MASJID?


Anonymous
Ceramah politik di masjid haram: Harussani
Sun Apr 25, 2010 9:49am
124.13.46.26

Ceramah politik di masjid haram: Harussani

SHAH ALAM - Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan perbuatan menyampaikan ceramah politik di dalam masjid adalah haram di sisi Islam.

“Sebarang perkara yang boleh membawa kepada perpecahan umat Islam hendaklah dijauhkan dan dielakkan di bawa ke masjid termasuk berpolitik. Itu ajaran Islam.

“Politik sekarang boleh memecahbelahkan umat dan haram hukumnya berceramah politik di masjid. Masjid adalah tempat umat Islam bersatu, melakukan ibadah,” katanya ketika dihubungi: Sinar Harian,: semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwa mempertikaikan titah Sultan Selangor agar tidak menggunakan masjid untuk kempen politik.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, adalah tidak salah untuk menyampaikan ceramah politik di dalam masjid sambil memberi contoh perbuatan menggunakan masjid sebagai tempat berpolitik turut dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW.

Malah, menyifatkan larangan itu sebagai karut dan saki baki ajaran penjajah yang mengasingkan agama dan politik.

Mengulas mengenai kenyataan Nik Abdul Aziz, Harussani menjelaskan Nabi Muhammad tidak berpolitik di dalam masjid, malah pada zaman junjungan besar itu tidak ada parti politik.

“Nabi Muhammad menggunakan masjid untuk menyatakan hal-hal pentadbiran kerajaan kepada umatnya bukan berpolitik.

“Janganlah kerana terlalu taksub berpolitik, sehingga sanggup menghalalkan cara dan menghalalkan perkara terlarang,” katanya sambil menegaskan kenyataannya berdasarkan fakta dan tidak memihak kepada mana- mana pihak.

Katanya, jika kerajaan yang memerintah sekarang mengumumkan polisi kerajaan demi kebaikan rakyatnya di masjid, itu dibenarkan.

Terdahulu, Sultan Sharafuddin menitahkan polis supaya mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang menggunakan masjid untuk kempen pilihan raya berkenaan.

sumber  :http://disc.yourwebapps.com/discussion.cgi?disc=29561;article=754494

Ini kisah di DUN Maharani :

Di pagar Masjid Jamik Parit Bakar Jalan Abdul Rahman Muar nampaknya ada kain rentang.
Mari lihat closeupnya .............gambar di bawah:

Oh,UMNO Bahagian Muar anjur ceramah di masjid......
"Program Juara Rakyat 1Malaysia"
Posted by :Laman Rasmi ADUN Maharani
_
________________________________________________________________________________

 
 

. Turut dihadiri Pengerusi Perhubungan UMNO Johor selaku MB Johot bersama isteri. Beliau memberi ucapan kepada orang miskin sempena majlis penyampaian golongan miskin, pelajar yatim dan ibu tunggal melalui 138 cawangan UMNO dari seluruh parlimen Ledang. Majlis itu adalah anjuran UMNO di Masjid al-Taqwa Tanjung Gading Barat, Ledang.



   YB Dato Sri Dr Azalina Dato Othman Said Ahli Parlimen Pengerang merangkap Ketua UMNO Bahagian Pengerang telah menghadiri majlis anjuran bersama UMNO Bahagian Pengerang, Unit Seranta Felda Negeri Johor, FELDA Wilayah Johor Bahru, JKKK FELDA Tunggal dan Badan Kebajikan Surau FELDA Tunggal di masjid Felda Tunggal. Istiqamah tidak menutup aurat.

 
Untuk berita dan gambar-gambar aktiviti UMNO di Masjid sila lawati:
 
Sumber:http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=4884


 Ini bukan di masjid tapi di padang sekolah.....(SMK Tengku Mahkota Muar)

Siapa buat program di sekolah ni?

__________________________________________________________________________________
Ini pula kisah dari Hulu Selangor:  

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjfgINA4TLateHc_j0okWlbV-oVWYmh1NXaDNUaBY68iQ5jLfimpryzUtOZBK0SzrSm2W12TccOdda7ggzJ0V318pEksOumW162CylVbJT059OpRm3vXAbw2aWDKLMQKpA2Akhbwo-yfrdB/s1600/P1100925.JPG

SUMBER: http://warta-utara.blogspot.com/2010/04/bn-berpolitik-di-masjid-hulu-selangor.html
___________________________________________________________________________________

. Datuk Seri Najib Tun Razak berceramah di Masjid Kampung Sungai Miang, Pekan, Pahang.

 Sumber: http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=4884











0