PAKATAN RAKYAT GEMPUR JOHOR


Kebimbangan Johor bakal tumbang 'berasas' - Pakatan
Abdul Rahim Sabri
Jun 14, 11
8:52am
Kongsi 152
Pakatan Rakyat menyifatkan kebimbangan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman terhadap kemampuan gabungan itu merampas Johor "ada asasnya" sekiranya pakatan itu menguasai 50 peratus pengundi luar bandar.

abdul ghani othman and bangsa malaysia multicultural malaysiaGabungan itu sedang berusaha untuk mencapai sasaran tersebut dengan melaksanakan pelbagai aktiviti, program turun padang dalam usaha menguasai negeri itu daripada BN.

Pakatan memenangi enam kerusi negeri di Johor - dua kerusi dimenangi oleh calon PAS (Sungai Abong dan Maharani) dan empat lagi oleh calon DAP (Bentayan, Mengkibol, Skudai dan Senai).

Ketua Pembangkang Johor, Dr Boo Cheng Hau berkata beberapa kayu ukur pertambahan sokongan masyarakat luar bandar dapat dilihat daripada kehadiran mereka pada ceramah Pakatan yang bertambah sehingga 30 peratus.

debate on islamic state boo cheng hau in clinic"Ceramah adalah cara paling efektif untuk menyalurkan maklumat kepada masyarakat luar bandar. Ada peningkatan hadirin dalam ceramah kita... Dalam satu minggu ada dua atau tiga ceramah Pakatan.

"Selepas pilihan raya Sarawak, peningkatan 30 peratus (hadirin) dalam ceramah kita. Ada juga ramai penyokong Umno yang hadir... Tidak kira ceramah kita di seluruh Johor, sama ada kecil-kecilan atau besar-besaran," katanya.

Dr Boo yang juga pengerusi DAP Johor mengulas kenyataan Abdul Ghani yang mengarahkan semua jentera BN di 26 bahagian di negeri itu bersiap sedia bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Abdul Ghani juga dilaporkan berkata sekira Pakatan menguasai 50 peratus pengundi luar bandar, 80 peratus pengundi bandar dan 60 peratus pengundi India, maka gabungan itu berupaya merampas Johor daripada BN.

NONEKetika dihubungi Malaysiakini semalam, Dr Boo berkata untuk tujuan berkenaan, Pakatan juga menubuhkan pusat aduan masyarakat terutama di kawasan luar bandar bagi menyelesaikan masalah rakyat.

Menurutnya, DAP turut menubuhkan 15 pusat aduan masyarakat di luar bandar antaranya masing-masing dua di Skudai dan Muar serta beberapa lagi di Tangkak, Labis, Segamat, dan Johor Bharu.

"Mereka (BN) memang terasa tekanannya. Dua tiga tahun ini, kita mengadakan pelbagai aktiviti dan menubuhkan pusat aduan rakyat," kata beliau yang juga ADUN Skudai.

boo cheng hau flood muar 271206Dr Boo berpandangan wujudnya kecenderungan pengundi luar bandar untuk menyokong Pakatan berdasar sokongan mereka dalam pilihan raya kecil Tenang, walaupun calon PAS Normala Sudirman tewas akibat kesulitan seperti banjir dan masalah pengangkutan.

Sementara itu, ADUN PAS Maharani Dr Muhammad Taslim bersetuju dengan pandangan Dr Boo bahawa BN "sedang kepanasan dengan sambutan rakyat Johor terhadap Pakatan".

"Agak tepat apa yang dibimbangi (Abdul Ghani)... Sokongan pengundi bandar dan luar bandar tidak berubah sejak (pilihan raya) 2008, bahkan bertambah.

NONE"Kita juga bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13. (Menarik sokongan) di luar bandar, kita mengambil masa (sedikit).

"Kita ada kumpulan sasaran, kita beri bantuan tak ikut parti politik. Mereka nampak keikhlasan kita, kita cuba sedaya-upaya kita sekadar yang mampu (membantu rakyat)," katanya.

Menurutnya lagi, khidmat wakil rakyat pembangkang kepada masyarakat tidak bermusim, sebaliknya berterusan dan bertambah walaupun dalam skala yang kecil.

Bagi tujuan tersebut, Dr Muhammad yang juga ahli jawatankuasa PAS Johor menubuhkan pusat aduan masyarakat di luar bandar, antaranya di Sungai Balang dalam parlimen Muar dan beberapa lagi di Johor Bahru.

johor baharu may day workers rally 010507 rallyDr Muhammad yang juga naib yang dipertua PAS Muar berkata beliau juga mendapat "maklum balas yang cukup baik" daripada pengundi di luar bandar, khususnya kaum Cina, terhadap aktiviti yang dilaksanakannya.

Difahamkan PAS juga menubuhkan pusat aduan dan khidmat masyarakat di kawasan luar bandar dan pinggir bandar antaranya di sebuah kampung Melayu di Gelang Patah, Taman Permas di Pasir Gudang dan kampung tradisi di Tampoi, Pulai.
sumber: http://www.malaysiakini.com/news/166825

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Pakatan works on winning formula for Johor
Tuesday, June 14 @ 08:19:03 CDT



      
The state may be a BN ‘fixed deposit’, but the opposition coalition is working hard to win over rural voters by the next general election.

In a rare cautionary statement two days ago, Johor BN chairperson Abdul Ghani Othman warned Umno members that the opposition may win the southern state in the next general election if it secures 50 percent of support among rural voters.

This raised eyebrows, since Johor has always been deemed a BN stronghold, but the opposition has echoed Ghani's warning, claiming that it is possible.

azlanIt sprang a surprise in the last general election by winning six state seats - two by PAS in Sungai Abong and Maharani, and four by DAP in Bentayan Mengkibol, Skudai and Senai.

Pakatan Rakyat has since been striving to achieve the 50 percent target by holding various programmes and activities in rural areas in the state.

Johor opposition leader Dr Boo Cheng Hau pointed out that stronger support for Pakatan in rural areas can be seen from the higher attendance at ceramah.

"The ceramah is the most effective way to convey messages to rural communities. After the Sarawak election, the attendance at our ceramah increased by 30 percent no matter how small or big the event," he said when contacted yesterday.

He claimed thNONEat rural voters had swung to the opposition in the Tenang by-election but it was not translated to votes due to the floods on polling day.

In his opening speech at the Muar Umno division delegates conference, Ghani had suggested a winning formula - to win 80 percent of urban votes, 50 percent of rural votes and 60 percent of Indian votes.

He also said the urban Chinese are leaning towards DAP as seen in the Sarawak polls in April.

Boo did not deny that Pakatan is building its base in the interior region through the setting up of service centres.

The DAP state chief disclosed that his party has opened 15 service centres in rural areas around Skudai, Muar, Tangkak, Labis, Segamat and Johor Bahru.

PAS also working hard


PAS assemblyperson for Maharani Dr Muhammad Taslim claimed that the support of both urban and rural voters has increased since the last general election.

azlan"We are prepared to face the 13th general election. We have a target group and we provide services regardless of political background. They have seen our sincerity. We are doing our best to help them," he said when contacted.

The party has also opened service centres in rural areas including Sungai Balang, located within the Muar parliamentary constituency, and around Johor Bahru, he said.

Other service centres are located in the Malay village of Gelang Patah, Taman Permas in Pasir Gudang and traditional village of Tampoi in Pulai.

However, Ghani's warning may serve as a battle cry to alert the half a million Johor Umno members to leave their comfort zone.
source: http://www.freemalaysiakini.com/modules.php?name=News&file=article&sid=14070

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
1:04PM Jun 14
earth quake Penghuni di beberapa buah bangunan tinggi di sekitar Kuala Lumpur cemas seketika apabila merasai dua gegaran iaitu kira-kira jam 8 dan 11 pagi.
Abdul Rahim Sabri | 8:52AM Jun 14
abdul ghani othman and umno Pakatan sedang berusaha mencapai sasaran tersebut dengan melaksanakan pelbagai aktiviti, program turun padang dalam usaha menguasai negeri itu daripada BN.
12:51PM Jun 14
NONE "Kita tidak mahu kejadian 1969 berulang kerana bertanding atas tiket BN dan mereka berjaya, kita ditendang keluar," kata Mohamad Sabu.
12:49PM Jun 14
Peguam Datuk R Anbalagan ditemui mati di sebuah kuil di Kampung Perepat, Kapar, di Klang dipercayai akibat ditetak dan cedera di badan, muka dan bahu...
 

0