MERDEKA..MERDEKA....MERDEKA...........


MERDEKA...MERDEKA.....MERDEKA.........

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR BATIN 

Kibaran bendera di pagar rumah YB Dr Mohammad Taslim,ADUN Maharani:


Pandangan dari luar pagar

Kibaran dari dalam pagar

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Ke-53
dan Selamat Hari Raya
(banner di bulatan Jalan Sulaiman)

Banner di simpang bypass Jalan Abdul Rahman

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN
KE-53 &
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
DARIPADA
KAMI WAKIL RAKYAT PAKATAN RAKYAT  
 
YB DR MOHAMMAD TASLIM (MAHARANI)
YB DR SHEIKH IBRAHIM SALLEH (SG ABONG)
YB GWEE TONG HIANG (BENTAYAN)
YB ER TECK HWA (BAKRI)



Read More

SUMBANGAN RAMADHAN 1341H - KG PARIT KEROMA MUAR


Hari ini,Ahad 29 ogos 2010 bersamaan 19 Ramadha 1431H,Program Ihya Ramadhan,Sumbangan Jariah serta Majlis Berbuka Puasa meraikan anak-anak yatim serta keluarga miskin sempena Ramadhan AlMubarakb1431H telah diadakan di Madrasah Al-Khairiah,Kg Parit Keroma Jalan Temenggong Ahmad,Muar.Madrasah ini menjadi tumpuan muslimat khususnya setiap pagi Ahad untuk menuntut ilmu.Kuliah disampaikan secara bergilir oleh YBhg Ustaz Kasim Ibrahim dah YBhg Ustaz Rozali Mohd Jamil Alhafiz

Menurut Puan Hjh Rokiah bt Hj Md Salleh,Pengerusi Urusetia Program ini,program ini adalah acara tahunan sempena Ramadhan yang diadakan dengan kerjasama keluarga Almarhum Hj Mohd Salleh bin Hj Ahmad dan Jemaah Kuliyah Mingguan yang dijalankan di Madrasah ini.Anak-anak yatim dan keluarga miskin dari sekitar kampung ini juga dari Tangkak telah diberi sumbangan wang tunai dan barang-barang iringan,

Program dimulakan pada jam 6.00 petang dengan bacaan alquran dan tazkirah oleh YBhg Ustaz Kasim Ibrahim,salah seorang penceramah/ustaz yang mengajar di kuliah mkingguan di sini.

YB Dr Mohammad Taslim,ADUN Maharani, telah dijemput bersama isteri untuk bersama-sama meraikan anak-anak yatim dan keluarga miskin.Beliau diberi peluang untuk memberi ucapan dan
seterusnya menyampaikan sumbangan kepada anak-anak yatim.

Turut hadir ialah pelajar-pelajar tahfiz lelaki dan perempuan dari Madrasah Tahfiz di Tangkak bimbingan Ustaz Kasim.

Majlis diteruskan dengan majlis berbuka puasa dan soalt maghrib berjamaah.

YB Dr Mohammad bersama YBhg Ustaz Kasim Ibrahim berbuka puasa
 
Doa seorang guru,Ustaz Kasim Ibrahim
 
 Terima kasih Ustaz....

 
Ustaz Kasim memberi sumbangan kepada anak-anak yatim

Sebahagian daripada penerima sumbangan
 
Lagi penerima sumbangan


Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Barangsiapa yang mempunyai harta,maka bersedekahlah dengan kekayaan dan barang siapa yang mempunyai ilmu,maka bersedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga,maka bersedekahlah dengan tenaganya."

Rasulullah s.a.w. juga bersabda:

"Sedekah itu dapat menutup tujuh puluh pintu kejahatan."


Read More

AURAT OH AURAT


AURAT  OH  AURAT....renung dan menungkan....




Teo Nie Ching ialah seorang Ahli Parlimen dari DAP, beliau telah dijemput memberikan sepatah dua kata kerana telah memberikan sumbangan kepada Surau Al-Huda, Kajang pada 22 Ogos yang lalu malangnya lawatannya itu telah mencetuskan kontroversi setelah disensasikan oleh Utusan Malaysia yang mentafsirkan ucapannya itu sebagai takzirah.- lihat di SINI

Disebabkan beliau bukanlah seorang yang berugama Islam jadi beliau tidak menutup rambutnya yang juga sebahagian dari aurat tetapi pakaiannya memang kelihatan sopan.

Kejadian ini telah dikritik hebat oleh para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang dikuasai oleh UMNO/BN. Pengarah JAIS Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai berkata, perkara tersebut tidak harus berlaku kerana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid dan surau sedangkan suatu masa dulu JAKIM pernah mencadangkan agar MASJID DIJADIKAN SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN.- baca di SINI

Kemudiannya mereka mempertikaikan pula cara Nie Ching berpakaian yang tidak menutup kepalanya yang juga sebahagian dari aurat denga tidak memakai tudung...


Ini pula ialah gambar Isteri pemimpin negara sedang memberikan 'takzirah'
didalam sebuah Surau yang tidak tahu entah dimana.

Memberikan Takzirah dengan tidak menutup keseluruhan aurat (hampir sama dengan Nie Ching)di hadiri oleh para penyokong UMNO yang jelas kelihatan ada yang tidak menutup aurat didalam Surau tersebut.

Mereka adalah orang-orang Islam yang sepatutnya lebih memahami tuntutan Islam dalam menjaga adab dan tertib ketika berada didalam Masjid atau Surau. Dan sebagai wanita yang berugama Islam cara berpakaian mereka sepatutnya jauh lebih sopan dari Nie Ching yang bukan Islam itu..

Malangnya tiada sesiapapun dari para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang berani mempertikaikan kelakuan mereka itu.. Mereka memejamkan mata mereka...

Adakah kerana perempuan itu Isteri kepada pemimpin negara dan pendengarnya pula ialah penyokong UMNO mereka tidak tertakluk kepada undang-undang Allah?

Ini juga gambar isteri pemimpin yang dibanggakan oleh
penyokong UMNO/BN.. juga memperlihatkan aurat didalam Masjid.

Ini gambar lama..  Puteri UMNO sedang
membaca Al-Quran sambil mendedahkan aurat

Ini juga gambar puteri-puteri UMNO dalam satu majlis disebuah
surau atau masjid.. ada yang penampilannya sama dengan Nie Ching.

PUTERI UMNO TERKECUALI DARI HUKUM ISLAM KE???

sumber: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2010/08

_________________________________________________________________________

APA hukumnya membaca al-Quran tanpa menutup aurat?

JAWAPAN: Hukumnya haram. Untuk membaca al-Quran itu sekalipun mesti dengan mengangkat hadas kecil dan besar, inikan pula membacanya dengan membuka aurat.

Al-Quran dibawa oleh malaikat yang suci daripada Allah dari lapisan langit yang pertama. Membaca al-Quran adalah ibadat, maka ibadat itu mestilah dilakukan dalam keadaan menutup aurat.

Ini kerana kebanyakan ibadat dalam Islam menuntut kita supaya menutup aurat, termasuklah amalan yang wajib dan sunat. Jika seseorang itu ingin menunaikan solat fardu, maka wajib dia menutup aurat. Ini bermakna solat sunat juga diwajibkan menutup aurat.
 
sumber: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/ 



Read More

AURAT DALAM ISLAM


AURAT DALAM ISLAM 
MUKADDIMAH 

Dewasa ini kita sering didedahkan di dada akhbar tentang perilaku sumbang mahram, perlakuan seks luar tabi'e dan kes rogol yang bukan sahaja melibatkan orang luar tetapi keluarga sendiri seperti bapa rogol anak,abang rogol adik kandung dan sebagainya. 

Kejadian "Haruan makan anak" adalah kes yang lumrah hingga tidak menimbulkan perasaan gerun,marah,simpati kepada masyarakat.
antara faktor terjadinya perkara di atas, adalah pengabaian kaum hawa dalam perkara-perkara yang melibatkan tentang aurat mereka. Ini ditambah dengan pengaruh asing dalam dunia fesyen yang mudah mempengaruhi kaum wanita hingga meminggirkan soal-soal agama. 

Kita tidak menolak fesyen, tetapi garis panduan syarak perlu diletak di peringkat utama dalam semua keadaan. Dengan kreativiti pereka fesyen yang mempunyai roh islam, pakaian wanita seperti jubah tetap menarik yang menepati urusan agama dan bersesuaian dengan era moden dan terkini. 

PENGERTIAN AURAT 

Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Di dalam islam terdapat beberapa keadaan di mana masyarakat islam dibenarkan membuka aurat dan ia hanya pada orang-orang yang tertentu. Di dalam risalah ini akan diterangkan beberapa perkara yang bersangkutan dengan aurat untuk dijadikan renungan dan tatapan bersama.

PERINTAH MENUTUP AURAT 

Perintah menutup aurat telah difirmankan oleh allah s.w.t dalam surah al-ahzab ayat 33 yang bermaksud :
"Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatilah kamu kepada allah dan rasulnya. Sesungguhnya allah (perintah kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dari kamu wahai "Ahlu Bait", dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).
Dari penerangan ayat di atas, jelaslah kepada kita bahawa hukum menutup aurat adalah wajib sebagaimana wajibnya perintah mengerjakan sembahyang,berzakat dan perintah-perintah yang lainnya.

Dengan menutup aurat, wanita islam mudah dikenal dan dapat mengelak dari diganggu oleh mereka yang ingin mengambil kesempatan.

Wanita yang menutup aurat akan mudah dikenali.Jika sekiranya mereka membuka aurat dengan sewenang-wenangnya, maka dengan secara tidak langsung mereka cuba merangsang lelaki untuk mengganggunya. Maka berlakulah perkara-perkara sumbang,dengan itu juga akan timbullah berbagai-bagai fitnah dari masyarakat tentang diri mereka.

Dalam hal ini allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihani. 

ASAS AURAT 

Islam telah menggariskan batasan aurat pada lelaki dan wanita.Aurat asas pada lelaki adalah menutup antara pusat dan lutut. Manakala aurat wanita pula adalah menutup seluruh badan kecuali mu
a dan tapak tangan.

Aurat lelaki pada bila-bila masa dan apabila bersama-sama sesiapa pun adalah sama iaitu antara pusat dan lutut. Tetapi bagi wanita terdapat perbezaan dalam beberapa keadaan antaranya :

1. Aurat Ketika Sembahyang
Aurat wanita ketika sembahyang adalah menutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

2. Aurat Ketika Sendirian
Aurat wanita ketika mereka bersendirian adalah bahagian anggota pusat dan lutut. Ini bererti bahagian tubuh yang tidak boleh dilihat antara pusat dan lutut.

3. Aurat Ketika Bersama Mahram 
Pada asasnya aurat seseorang wanita dengan mahramnya adalah antara pusat dan lutut. Walau pun begitu wanita dituntut agar menutup mana-mana bahagian tubuh badan yang boleh menaikkan syahwat lelaki walaupun mahram sendiri.

Perkara ini dilakukan bagi menjaga adab dan tatsusila wanita terutana dalam menjaga kehormatan agar perkara-perkara sumbang yang tidak diingini tidak akan berlaku.


Oleh itu, pakaian yang labuh dan menutup tubuh badan dapat menutup syahwat lelaki. Pakaian yang digalakkan walaupun semasa bersama mahram adalah pakaian yang lengkap dan labuh
.
Syarak telah menggariskan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang wanita iaitu :
1.Suami

2.Ayah,termasuk datuk belah ibu dan bapa

3. Ayah Mertua

4.Anak-anak lelaki termasuk cucu sama ada dari anak lelaki atau perempuan

5. Anak-anak suami
  Dalam perkara ini Islam mengharuskan isteri bergaul dengan anak suami kerana wanita tersebut telah dianggap dan berperanan sebagai ibu kepada anak-anak suaminya.


6. Saudara lelaki kandung atau seibu atau sebapa

7. Anak saudara lelaki kerana mereka ini tidak boleh dinikahi selama-lamanya

8. Anak saudara dari saudara perempuan

9. Sesama wanita sama ada kaitan keturunan atau seagama

10. Hamba sahaya

11. Pelayan yang tidak ada nafsu syahwat

12. Anak-anak kecil yang belum mempunyai syahwat terhadap wanita. Walau pun begitu, bagi kanak-kanak yang telah mempunyai syahwat tetapi belum baligh, wanita dilarang menampakkan aurat terhadap mereka.

Al-quran dengan jelas menerangkan perkara ini dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud :

" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya". 

Imam Syafie berpendapat perhiasan yang dimaksudkan dalam ayat diatas terbahagi kepada dua makna iaitu:
1. Perhiasan yang bersifat semulajadi seperti muka,pipi,mulut,mata,bibir,hidung,kaki,betis,peha dan lain-lain anggota.

2. Perhiasan seperti pakaian,alat-alat solek,cincin,rantai leher, gelang kaki dan sebagainya.
Oleh itu, umat islam digalakkan mengawal diri agar tidak melanggar batasan-batasan yang telah digariskan oleh islam terutamanya dalam soal perhiasan dan berpakaian.

4.Aurat Ketika Di Hadapan Lelaki Bukan Mahram
Kewajipan menutup aurat dihadapan lelaki bukan mahram adalah amat penting dan perlu dilaksanakan oleh setiap wanita, bagi mengelak berlaku perkara yang tidak diingini seperti rogol dan sebagainya.
Perkara ini terjadi disebabkan memuncaknya nafsu para lelaki akibat dari penglihatan terhadap wanita yang memakai pakaian yang tidak senonoh dan mendedahkan sebahagian tubuh badan mereka.
Wanita yang bersuami pula, dengan terlaksanakan kewajipan ini, akan dapat membantu suami, yang mana dosa seorang isteri yang membuka aurat akan ditanggung oleh suami.
Oleh itu, wanita-wanita perlulah memahami batas-batas aurat ketika berhadapan dengan orang-orang yang tertentu dalam keadaan yang berbeza-beza.

5. Aurat Ketika Di Hadapan Wanita Kafir
Aurat wanita apabila berhadapan atau bergaul dengan wanita bukan islam adalah tutup keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan.
Rasulullah s.a.w bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud : Abdullah bin Abbas ada menyatakan, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang maksudnya : " Tidak halal kaum wanita islam itu dilihat oleh kaum Yahudi dan Nasrani".

6. Aurat Ketika Bersama Suami
Apabila seorang isteri bersama-sama dengan suaminya di tempat yang terlindung dari pandangan orang lain, maka islam telah memberi kelonggaran dengan tiada membataskan aurat pada suaminya.
Ini bererti suami dan isteri tiada sebarang batasan aurat terhadap mereka berdua. Isteri boleh mendedahkan seluruh anggota badannya bila berhadapan dengan suaminya.

Mu'awiyah bin Haidah mengatakan : "Aku pernah bertanya : Ya rasulullah , bagaimanakah aurat kami, apakah boleh dilihat oleh orang lain?". Baginda menjawab :"Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau hamba abdi milikmu". Aku bertanya lagi :" Ya rasulullah , bagaimanakah kalau ramai orang mandi bercampur-baur di satu tempat? " Baginda menjawab : "Berusahalah seboleh mungkin agar engkau tidak melihat auratmu". Aku masih bertanya lagi: " Ya rasulullah, bagaimanakah kalau orang mandi sendirian?" Baginda menjawab : " Seharuslah ia lebih malu kepada allah daripada malu kepada orang lain". (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)

PAKAIAN DALAM ISLAM 

Dalam membicarakan soal pakaian wanita, islam tidak menetapkan pakaian tertentu tetapi wanita islam perlu mengikuti garis panduan syarak seperti berikut:

i. Pakaian itu hendaklah menutup aurat

ii. Pakaian itu hendaklah longgar, tidak sempit atau ketat hingga menampakkan susuk tubuh badan.
Usamah bin Zaid pernah menceritakan bahawa rasulullah s.a.w telah menerima hadiah sejenis kain Qibtiah yang kurang tebal daripada seorang yang bernama Dahiyah Al-Albi dan rasulullah s.a.w pula menghadiahkan kain tersebut kepada beliau (Usamah bin Zaid) , untuk dibuat pakaian tetapi Usamah memberikan kepada isterinya.
Suatu hari rasulullah s.a.w bertanyakan Usamah : "Kenapa engkau tidak memakai kain Qibtiah itu?" Usamah menjawab :" Saya telah berikan kepada isteri saya". Lalu rasulullah s.a.w bersabda kepada Usamah :" Suruhlah isterimu mengalaskan kain tersebut dengan kain yang lain di bawahnya, kerana aku bimbang jika kain Qibtiah itu tidak digalas, maka akan kelihatanlah besar kecil tulang-tulang badan isterimu (bentuk tubuh badan isterimu)".

iii. Pakaian itu diperbuat daripada kain yang agak tebal, tidak nipis atau jarang yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan.
Selain daripada itu, pakaian wanita hendaklah dibuat dari kain yang tidak terlalu licin dan lembut hingga melekat di tubuh dan membayangkan kulit pemakainya. Pakaian yang dibuat daripada kain-kain tersebut boleh mempamerkan rupa bentuk anggota badan wanita yang boleh mengghairahkan lelaki yang memandangnya.

iv. Pakaian itu tidak berbentuk hiasan yang boleh menarik perhatian orang melihatnya.

v. Pakaian itu tidak menyerupai pakaian lelaki.
Abu Hurairah r.a telah meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina".

vii. Pakaian itu tidak menyerupai pakaian orang-orang kafir atau musyrik.
Dengan memakai pakaian yang menutup aurat, seseorang wanita telah menunjukkan harga diri sebenar seorang wanita dan sekaligus menghindari perbuatan tidak senonoh di kalangan para lelaki terhadap wanita.
Wanita yang menutup aurat dan berpegang teguh dengan ajaran islam akan mendapat keredhaan allah s.w.t dan lelaki akan memandang mereka dengan pebuh rasa hormat dan memberi penghormatan yang tinggi bersesuaian dengan sifat mereka yang pemalu dan bersopan santun.

KESIMPULAN 

Di antara tujuan berpakaian itu, ialah untuk menutupi atau melindungi bahagian-bahagian yang tertentu. Jika mereka memilih pakaian yang semakin nipis atau jarang hingga boleh dikesan atau dilihat auratnya, maka ini bererti pakaian yang dipakainya sudah tidak berfungsi lagi. Justeru itu, tutuplah aurat dan berpakaianlah mengikut akhlak yang dianjurkan oleh islam.
 
Terbitan : Bahagian Pengurusan Dakwah,Jabatan Agama Islam Selangor.


Unik : kawasan sekolah agama dalam DUN Maharani diisytiharkan  ZON MENUTUP AURAT !
Luar kawasan sekolah boleh buka aurat ke ? Macam zon larangan merokok.....



 Fatwa Negeri Selangor. Negeri lain ?
 
Masjid dalam DUN Maharani : ZON DILARANG MEROKOK
Sekolah Agama : ZON DILARANG MEROKOK
Klinik Kesihatan - ZON DILARANG MEROKOK



Read More

ADUAN RAKYAT (JALAN DAUD) : PARIT BARU,JALAN BARU.TIANG ELEKTRIK?


Bandar Maharani Muar nampaknya sentiasa membangun.Majlis Perbandaran Muar dan Jabatan-Jabatan Kerajaan dan swasta mempunyai perancangan masing-masing.Pihak Berkuasa  Tempatan contohnya mempunyai OSC (One-Stop-Centre) untuk memudahkan urusan.

Namun begitu agensi-agensi ini nampaknya tidak dapat duduk semeja,bekerjasama untuk mengkoordinasi kerja-kerja yang mereka jalankan.Rakyat merungut : hari ini JKR turap jalan , esok SAJ gali jalan ; hari ini JKR betulkan jalan, esok Telekom korek jalan......ini contoh.Betul ke? Tuan-tuan kena pikir sendiri.

Hari ini jika tuan-tuan dari Jalan Daud Muar hendak keluar ke Jalan Arab, jalan ini nampaknya dah dilebarkan.Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS)  telah membuat parit konkret baru dan jalan dilebarkan.Jalan pun dah diturap dengan cantik. Walau bagaimanapun tuan-tuan kena berhati-hati terutama di waktu malam kerana selepas jalan dilebarkan tiang-tiang elektrik sekarang berada di tengah jalan pulak !

Ini gambar projek parit bermula dari persimpangan Jalan Md Said Tahir-Jalan Daud,

mengarah ke bandar - cantik dan lebar jalan ini.Penunggang motosikal ini kena berhati-hati jangan terlanggar tiang elektrik.

Seterusnya,cuba anda kira ada berapa batang tiang elektrik yang mesti dipindahkan ketepi jalan untuk keselamatan pengguna.

Satu...dua...tiga....
empat...lima....eh,banyak !
Ini dah sampai penghujung Jalan Daud di lampu isyarat Jalan Arab.

Ini gambaran jika anda masuk ke Jalan Daud dari lampu isyarat Jalan Arab.Kalau nak baca iklan di tiang elektrik ni jangan sampai terlanggar pulak.

Menurut kata JPS tugasnya membuat parit dan turap jalan,tapi tiang elektrik ni apa hal? Tangungjawab siapa ? Tanyalah TNB siapa patut alih tiang ini ke tepi ? Nak alih tiang siapa nak bayar upahnya? Anda bayar dan TNB boleh alihkan bila-bila masa.Pulak........

Lain kali sebelum kerja dibuat kenalah rancang.Pihak yang merancang projek ini kena libatkan semua jabatan yang berkenaan barulah kerja beres.Kos alih tiang kenalah masukkan dalam kos projek sebab TNB tak bersedia menanggung kos ini.

Sementara waktu ini tiang-tiang elektrik yang di tengah jalan ini dicadangkan dipasang reflektor ke sebelum kemalangan berlaku.Kesian rakyat kita.

Mudah-mudahan tiada kemalangan berlaku sebelum perkara ini diselesaikan.

Anda punya cadangan ?

Siapa pulak gelak-gelak  ni....
Ini serius ya,jangan main-main.Beri cadangan yang konkrit !
_________________________________________________________________________________

 SOALAN OLEH YB GWEE TONG HIANG  (ADUN Bentayan)  SI PERSIDANGAN DEWAN NEGERI JOHOR PADA 30 SEPTEMBER 2010:

SOALAN 43 (A21)

JPS telah menaik-tarafkan system perparitan di Jalan Daud, Muar tetapi nampaknya tiang-tiang lampu TNB masih dibiarkan berada di tengah-tengah jalan, ini amat membahayakan pengguna-pengguna jalan raya, bilakah pihak Kerajaan akan mengalihkan tiang-tiang TNB tersebut dan adakah penutup saliran dapat menampung kenderaan berat yang melalui di atas permukaan tersebut?

JAWAPAN Y.B. DATUK HAJI AHMAD ZAHRI BIN JAMIL

JABATAN PENGAIRAN DAN SALIRAN (JPS) TELAH MENJALAKAN KERJA-KERJA MENAIK TARAF SISTEM PERPARITAN SEPANJANG 450 METER DI JALAN DAUD YANG BERTUJUAN UNTUK MEMPERBAIKI SISTEM SEDIAADA BAGI MEMUDAHKAN PENGALIRAN AIR KE PARIT JALAN ARAB SETERUSNYA KE SUNGAI MUAR.  IA JUGA DAPAT MENGATASI MASALAH BANJIR KILAT DI SEPANJANG PARIT DAN KAWASAN SEKITARNYA TERMASUK KAWASAN-KAWASAN PERUMAHAN DAN PENEMPATAN PENDUDUK.  PARIT YANG SEDIADA DIGANTIKAN DENGAN “BOX CULVERT’ BAGI MEMASTIKAN SISTEM SALIRAN YANG DIBINA TIDAK TERGANGGU DENGAN MASALAH PEMBUANGAN SAMPAH SARAP DAN MEMBERI KESELESAAN DAN KESELAMATAN KEPADA PENDUDUK TEMPATAN DAN PENGGUNA JALAN TERSEBUT.  BINAAN SALIRAN INI TELAH DIREKABENTUK UNTUK LALUAN KENDERAAN DI ATASNYA DAN SELAMAT DIGUNAKAN.

UNTUK MAKLUMAN DEWAN YANG MULIA INI, KERJA-KERJA INI TIDAK MELIBATKAN KERJA-KERJA PENGALIHAN UTILITI KERANA MENGGUNAKAN JAJARAN PARIT YANG SEDIA ADA.  WALAU BAGAIMANAPUN, PIHAK JPS JUGA TELAH MEMAKLUMKAN KEPADA TENAGA NASIONAL BERHAD (TNB) DAN MAJLIS PERBANDARAN MUAR (MPM) KEPERLUAN MENGALIHKAN UTILITI (TIANG-TIANG LAMPU) UNTUK KESELESAAN PENGGUNA JALAN RAYA.  ANGGARAN KOS PENGALIHAN ADALAH SEBANYAK RM60,000.00. 

 YB Dr Mohammad dan YB Gwee melawat Jalan Daud






Read More

CAN A NON-MUSLIM ENTER THE MOSQUE ?



Faiz   - Malaysia


Title
Can a Non-Muslim Enter the Mosque?

Question
Dear scholars, As-Salamu `alaykum. What is the Islamic ruling if non-Muslims enter mosques to do restoration, to deliver speeches, or to learn more about Islam? Jazakum Allah Khayran.

Date
06/Jun/2006

Name of Counsellor

Topic
Places of Prayer (Mosques)


Answer


Wa`alykum As-Salaamu Warahmatullahi Wabarakaatuh.
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.
All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.
Brother, may Allah reward you abundantly for your interest in knowing the teachings of your religion, Islam! Thanks for the question you posed, it’s very interesting and reflects your care about the Muslim community.
It is noteworthy that Islam encourages tolerance and peaceful co-existence between Muslims and non-Muslims. If non-Muslims enter a mosque to deliver speeches that may lead to a better understanding, then it is welcomed and religiously recommended. Islam is the religion of constructive dialogue in the fullest sense. The history of Muslims is a very good example of this.
In this regard, Sheikh `Atiyyah Saqr, former head of Al-Azhar Fatwa Committee, points out the opinions of Muslim jurists on the issue as follows:
Allah Almighty says, (O ye who believe! The idolaters only are unclean. So let them not come near Al-Masjid Al-Haram (at Makkah) after this their year. If ye fear poverty (from the loss of their merchandise) Allah shall preserve you of His bounty if He will. Lo! Allah is Knower, Wise.) (At-Tawbah 9: 28)
And He says, (O ye who believe! Draw not near unto prayer when ye are drunken, till ye know that which ye utter, nor when ye are polluted, save when journeying upon the road, till ye have bathed.) (An-Nisaa’ 4: 43)

Relying on these verses, the majority of Muslim Jurists, including those from the Maliki, Shafi`i and other schools of fiqh (Islamic Jurisprudence), maintain that the polytheists are not allowed to enter the Sacred Mosque in Makkah. However, they state that there is nothing wrong if Christians and Jews enter it. They state that this ruling applies to the Holy Mosque in Makkah as well as its precincts. Abu Hanifah, however, views that even a polytheist can enter the Holy Mosque in Makkah as long as he will not stay or reside there. He interpreted impurity to mean spiritual impurity (shirk).

As for other mosques than the Holy Mosque in Makkah, the Madinan jurists forbade non-Muslims from entering them because non-Muslims are regarded by the Qur’an as impure. Imam Ahmad is reported to have said that they can only enter these mosques with the permission of Muslims. This is supported by the report that the Prophet (peace and blessings be upon him) permitted the people of At-Ta’if to stay in the mosque prior to their embracing Islam. He also received the Christians of Najran in his mosque in Madinah. When the time of their prayer was due, they prayed in the mosque towards the eastern direction. Thereupon the Prophet (peace and blessings be upon him) said (to his Companions), “Leave them (to perform prayer).”

Under the title ‘A Polytheist Entering the Mosque’, Al-Bukhari, in his Sahih mentioned that Thamamah ibn Athal (despite that he was a polytheist) was tied up in the mosque.
In Fath al-Bari, Ibn Hajar mentioned that there are different opinions concerning this issue. The Hanafi jurists gave unconditional permission while the Maliki scholars and al-Mazni are reported to have forbidden it absolutely. The Shafi`i scholars differentiated between the Holy Mosque and other mosques. There is an opinion that the permission is restricted to the People of the Book but this is refuted by the case of Thamamah mentioned above.
Sheikh M. S. Al-Munajjid, a prominent Saudi Islamic lecturer and author, states:
It is forbidden for Muslims to allow any non-Muslim to enter Al-Masjid Al-Haram in Makkah and its sacred precincts, because Allah says: (O ye who believe! The idolaters only are unclean. So let them not come near Al-Masjid Al-Haram (at Makkah) after this their year. If ye fear poverty (from the loss of their merchandise) Allah shall preserve you of His bounty if He will. Lo! Allah is Knower, Wise.) (At-Tawbah 9: 28)
Concerning other mosques, some Muslim jurists maintain that it is permissible for non-Muslims to enter them because there is nothing to indicate the unlawfulness of such act; others say that it is not permissible, by analogy to the case of Al-Masjid Al-Haram.

The correct view is that it is permissible if it serves the interests of Shari`ah or meets a valid need, such as if a non-Muslim needs to enter a mosque to hear something that may encourage him to embrace Islam, or because he needs to drink water, or the like. This is pursuant to the way of the Prophet (peace and blessings be upon him) on this issue; he tied up (his prisoner) Thamaamah ibn Athal Al-Hanafi in the mosque before he became a Muslim, and the delegations of Thaqif and the Christians of Najran stayed in the mosque before they embraced Islam. Actually, many benefits were accrued from this: they were able to hear the speeches and sermons of the Prophet (peace and blessings be upon him) to see people praying and reciting the Qur’an, etc. (Fatawa Al-Lajnah Al-Da'imah - The Standing Committee for Islamic Research and Ifta’)

Therefore, if non-Muslims seek permission to enter the mosque in order to see how Muslims perform prayer, there is nothing wrong in that, as long as they have nothing with them that could defile the mosque, and their women are not dressed in a provocative fashion, or any other reason that bars them from entering the mosque. So they can enter and sit behind the Muslims to see how they pray.

Based on the above Fatwas, we can say that non-Muslims, including Christians and Jews, are allowed to enter mosques, but they should abide by the following conditions:
1- Non-Muslims are allowed to enter mosques – other than the Sacred Mosque in Makkah – with a prior permission of Muslims.
2- They must have a sound reason for entering the mosque.
3- They should respect the decorum of the mosque and keep in mind that it is a sacred place of worship.
4- Both men and women are not allowed to uncover their `Awarah (parts of the body which should not be exposed in front of others) when entering the mosque.
With regard to the issue of restoration, we can say that Muslims should have the priority in carrying out such work, unless it is necessary to seek the help of non-Muslims. There must be a need to seek their help, especially in issues related to mosques.

Related Questions




Allah Almighty knows best.


 TERJEMAHAN:

Dikirim pada 27-08-2010 15:22
Avatar Pengguna

Senior Member


Kiriman: 224
Tarikh Daftar: 15.07.10
Bolehkah non-Muslim Masuk Ke Masjid?

Soalan:

Apakah hukum dlm Islam jika non-Muslims memasuki masjid utk membuat baik-pulih/ubah-suai, menyampaikan ucapan, atau belajar lebih lanjut mengenai Islam?

Jawapan oleh Syeikh `Atiyyah Saqr, & Syeikh Muhammad Saleh Al-Munajjid

Adalah ditegaskan yg Islam menggalakkan toleransi dan kewujudan bersama secara aman antara Muslims dan non-Muslims. Jika non-Muslim masuk ke masjid utk menyampaikan ucapan yg boleh membawa kpd persefahaman lebih baik, maka ia amat di alu-alukan dan digalakkan mengikut pandangan agama. Islam ialah agama yg mengamalkan dialog yg bermanfaat dlm maksud sebenar. Sejarah Muslim ialah satu contoh yg baik berkenaan hal ini.

Sheikh `Atiyyah Saqr, bekas ketua Jawatankuasa Fatwa Al-Azhar Fatwa, menjelaskan pandangan Fuqaha berkenaan hal ini seperti berikut:

Allah SWT berfirman, (Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci), maka janganlah mereka mendekati Masjidil Haram sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskin maka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.) (At-Tawbah 9: 28)

Allah SWT berfirman lagi, (Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu shalat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula hampiri mesjid) sedang kamu dalam keadaan junub, terkecuali sekedar berlalu saja, hingga kamu mandi…) (An-Nisaa’ 4: 43)

Berpandukan ayat-ayat ini, majority Fuqaha, termasuk mereka dari Mazhab Fiqah Maliki, Shafi`i dan yg lain, menegaskan yg musyrikin/penyembah berhala tidak dibenarkan utk memasuki Masjidil Haram di Makkah. Bagaimanapun, mereka berpendapat tidak salah kalau Orang Kristian dan Yahudi memasukinya. Mereka berpendapat hukum ini diguna-pakai kpd Masjidil Haram di Makkah juga kawasan persekitarannya. Abu Hanifah, bagaimanapun, berpendapat musyrikin/penyembah berhala boleh masuk ke Masjidil Haram di Makkah selagi dia tidak tinggal atau menetap disitu. Dia menafsirkan tidak suci sebagai kekotoran spiritual (syirik).

Utk masjid lain selain Masjidil Haram di Makkah, Fuqaha Madinah melarang non-Muslims dari memasuki masjid kerana non-Muslims dianggap oleh al- Qur’an sebagai tidak suci. Imam Ahmad diriwayatkan berkata mereka boleh masuk ke masjid dgn kebenaran Muslims. Ini disokong oleh riwayat yg Rasululllah (SAW) membenarkan penduduk At-Ta’if utk tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam. Baginda juga menerima Orang Kristians dari Najran dlm masjid baginda di Madinah. Apabila masa sembahyang mereka sampai, mereka bersembahyang di masjid mengadap arah timur. Maka Rasululllah (SAW) bersabda (kpd Sahabat), “Biarkan mereka (utk menunaikan sembahyang).

Di bawah tajuk ‘Musyrik Masuk Ke Masjid’, Al-Bukhari, dlm Sahih nya menyebut yg Thamamah ibn Athal (sedangkan dia seorang Musyrik) diikat dlm masjid.

Dlm Fath al-Bari, Ibn Hajar menyebut terdapat pelbagai pendapat mengenai hal ini. Fuqaha Hanafi memberikan kebenaran tanpa syarat sedangkan ulama Maliki dan al-Mazni diriwayatkan melarang nya langsung. Ulama Shafi`i membezakan antara Masjidil Haram dgn masjid lain. Terdapat satu pendapat yg kebenaran itu dihadkan kpd Ahli Kitab tetapi ini di bantah dgn kes Thamamah yg disebutkan di atas.

Sheikh M. S. Al-Munajjid, penceramah dan pengarang Islam dari Arab Saudi, menyatakan:

Adalah diharamkan kpd Muslims utk membenarkan sebarang non-Muslim utk masuk ke Al-Masjid Al-Haram di Makkah dan persekitarannya yg suci, kerana Allah berfirman: (Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya orang-orang yang musyrik itu najis (tidak suci), maka janganlah mereka mendekati Masjidilharam sesudah tahun ini. Dan jika kamu khawatir menjadi miskinmaka Allah nanti akan memberimu kekayaan kepadamu dari karuniaNya, jika Dia menghendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.) (At-Tawbah 9: 28)

Berkenaan dgn masjid lain, beberapa Fuqaha Muslim berpendapat adalah dibenarkan kpd non-Muslims utk masuk ke dlm nya kerana tiada dalil utk menyebut keharaman perbuatan itu; yg lain berkata ia nya tidak dibenarkan, dgn qias kpd kes Al-Masjid Al-Haram.

Pandangan tepat ialah ia nya dibenarkan jika ia menepati matlamat Shari`ah atau menepati sebab penting, seperti jika non-Muslim perlu masuk ke masjid utk mendengar sesuatu yg mungkin menggalakkan nya utk memeluk Islam, atau dia perlu minum air, atau seumpamanya. Ini adalah tujuan cara Rasulullah (SAW) dlm hal ini; dia mengikat (tawanan baginda ) Thamaamah ibn Athal Al-Hanafi dlm masjid sebelum dia menjadi Muslim, dan rombongan dari Thaqif dan Kristian dari Najran tinggal di masjid sebelum mereka memeluk Islam. Sebenarnya, banyak manfaat diperolehi dari hal ini: mereka boleh mendengar ucapan dan khutbah Rasulullah (SAW) utk melihat orang solat dan membaca al- Qur’an, dan sebagainy. (Fatawa Al-Lajnah Al-Da’imah – Jawatan kuasa Tetap Utk Kajian Islam dan Ifta’)

Maka, jika non-Muslims memohon utk masuk ke masjid dgn tujuan utk melihat bagaimana Muslims bersolat, tiada salah dlm hal itu, selagi mereka tiada sesuatu yg boleh mencemarkan masjid itu, dan perempuan mereka tidak berpakaian menjolok mata, atau sebarang alasan lain yg menghalang mereka dari masuk ke masjid. Jadi mereka boleh masuk dan duduk di belakang Muslims utk melihat bagaimana mereka sembahyang.

Berdasarkan kpd Fatwa di atas, kita boleh katakan yg non-Muslim, termasuk Orang Kristians dan Yahudi, dibenarkan utk masuk ke masjid, tetapi mereka patut mentaati syarat berikut:


1- Non-Muslim dibenarkan utk masuk ke masjid – selain dari Masjidil Haram di Makkah – dgn kebenaran awal dari Muslim.
2- Mereka mesti ada alasan kukuh utk masuk ke masjid.
3- Mereka mesti menghormati kemuliaan masjid dan beringat yg itu ialah tempat suci utk beribadah.
4- Lelaki dan perempuan tidak dibenar membuka aurat semasa masuk ke masjid.


Berkenaan dgn hal baik-pulih/ubah-suai, Kita berpendapat yg Muslims mesti diberi keutamaan dlm melaksanakan kerja itu, melainkan jika ia sangat perlu utk meminta pertolongan dari non-Muslims. Ada keperluan yg memerlukan pertolongan dari mereka, terutamanya dlm hal berkaitan masjid.

Sumber: Can a non-Muslim Enter the Mosque?

islamonline

Perterjemah: Zul Yusoff http://zulyusoff.blogspot.com

http://www.murabbi.net/v1/forum/viewthread.php?thread_id=150&pid=1332

_________________________________________________________________________________


Umno tentang Majlis Fatwa

Abdul Aziz Mustafa   
KUALA LUMPUR, 28 Ogos: Tindakan Umno mengapi-apikan isu bukan Islam memasuki Masjid dilihat menentang keputusan muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Beliau mengulas laporan muka depan Utusan, mempolitikkan kunjungan Ahli Parlimen Serdang Teo Nie Ching ke Surau Al-Huda di Kajang Ahad lalu.

Muzakarah Kali Ke-90 jawatankuasa tersebut yang bersidang pada 1 Mac 2010 lalu telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.


Walaubagaimanapun, mengikut keputusan itu, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.

Keharusan tersebut juga sebagai cara menunjukkan keindahan Islam kepada bukan Islam.

Umat Islam juga dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya.

Dalam pada itu Teo Nie Ching menjelaskan beliau hanya mahu menyampaikan sumbangannya bagi memperbaiki pagar seperti yang diminta oleh pihak pengurusan surau tersebut.

Mengenai tindakan memasuki ruang solat utama di surau itu, Teo berkata, beliau hanya memenuhi jemputan.

"Pada hari tersebut mereka menjemput saya masuk.

"Saya tidak dinasihatkan oleh (pengurusan) surau untuk memakai tudung. Saya (pun pada mulanya) tidak menyangka saya boleh masuk surau itu," jelasnya.
 

sumber:http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=28387:umno-tentang-majlis-fatwa&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

_________________________________________________________________________________


Pelancung B/Islam Masuk Masjid -Fatwa Majlis Kebangsaan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010

Hukum pelancung bukan Islam masuk masjid dan ruang solat utama dalam masjid.


Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid.

Muzakarah telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Walaubagaimanapun, perbuatan berdoa atau bertafakur oleh pelancong bukan Islam mengikut cara agama mereka dalam keadaan yang boleh menimbulkan fitnah adalah dilarang.

Keterangan/Hujah:

1. Dalam hal-hal yang berkaitan ibadah, sensitiviti umat Islam sangat tinggi dan nilai-nilai ta'abbudi amat dititikberatkan oleh masyarakat Islam.

2. Umat Islam dibenarkan melakukan ibadah sembahyang walaupun di dalam gereja kerana Saidina Umar al-Khattab pernah melakukannya. Umat Islam perlu bersikap tasamuh dan tidak terlalu rigid dalam membenarkan orang bukan Islam mendekati masjid.

3. Keindahan Islam boleh ditunjukkan kepada orang bukan Islam melalui lawatan mereka ke masjid-masjid selaras dengan peraturan dan garis panduan yang telah ditetapkan oleh pengurusan masjid.

4. Sikap membenarkan orang bukan Islam memasuki masjid tidak boleh disamakan dengan sikap tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh Kristian kerana konsepnya adalah berbeza.

(Sumber e-fatwa.gov.my/Harakah/AK)





Read More